Saturday, November 1, 2014

Benis Kaka !

Jag tog till mig uppgiften att baka en kaka till Benis födelsedags fest! Jag vill hitta på något nytt och annorlunda så jag bestämde mig för at hitta på min egen kaka.



Kakbotten 

Muffins deg a'la Frida & Marko (Kolla choklad version Här!)

7,5 dl Vetemjöl
1,5 tsk Bakpulver
0,75 tsk Matsoda
3 tsk Salt
4,5 dl Socker
5 Ägg
375 g Smör
3 dl Turkisk yoghurt

Blanda mjöl, bakpulver, matsoda och salt.
Vispa ägg coh socker poröst.
Blanda smör och turkisk yoghurt. Smöret skall vara rumstemperatur - underlättar blandningen.
Rör ner smör och turkisk yoghurt i mjölet, rör om. Rör ner ägg och socker blandningen.

Ugn 200 grader, grädda i ca. 14 minuter!

Fyllning

Vitchoklad fyllning a'la Kinuskikissa! 

260 g Vitchoklad
4 dl Grädde
200 g Philadelphia ost, naturell

Vispa grädden, (jag själv funderade om man skall lämna grädden lite lös men kom fram till att et behövs inte!). Vispa ner philadelphia osten i den klara grädden. Smält vit-chokladen och rör ner den också. (Jag anväände elvisp hela vägen!)

När röran är klar, sprid ut ovan på kakan och lägg hela skönheten i kallt. Vitchoklad fyllningen stenar lite i kallt, på så sätt undviker man att kakbottnet blir mos.

Översta lagret

Rice Krispies Choklad

180 g Smör
9 msk Sirap
300 g Mjölkchoklad
270 g Choklad Rice Krispies

Smält chokladen, lägg i smöret i omgångar, rör om till en jämn röra. Lägg i sirapen. Rör om tills röran är jämn och fin. Flytta över chokladröran till en stor bunke, rör ner Rice Krispiesen försiktigt.

Sprid ut detta ovanpå vitchoklad lagret. Var snabb, rulla inte rice krispies chokladen i fyllningen, det blir fult. Lägg sedan kakan i kallt.


Jag kommer troligen inte laga just den här kakan pånytt men det var ju ett riktigt roligt experiment! Alla tre delar kommer jag nog definitivt att använda på skilda håll för dom är alla riktigt smarriga! Jag hade verkligen glömt hur gott Rice Krispies choklad är ♥

Tyvärr fotade jag inte kakan med kameran men jag tog ett par bilder med telefonen så dom får duga den här gången ;)



No comments:

Post a Comment