Tuesday, November 4, 2014

Pizza Recipe

Enligt mig finns det inget bättre än en god Pizza, alla biffar och hönor kan se sig, Pizza är det bästa !
Till vår Halloween fest fixade jag pizza åt oss, den här gången testade jag ett nytt recept för bottnet, och måste säga att bottnet blev mycket bättre än förväntat. I fall jag skulle äga en kavel skulle jag säkert ha fått bottnet riktigt tugnt, men än så länge kavlar jag med vinflaskan :)




Här kommer i alla fall recept på pizza bottnet samt mina favorit fyllingar till pizzan! 



Pizza Botten!

4 dl Vatten
1 dl Olja
1 tsk Salt
5 tsk Torr Jäst
10-15 dl Mjöl



Blanda jästen i varmt vatten, inte kokhett men varmare än handvarmt. Lägg sedan i olja, salt och mjöl. Lägg i mjölet en deciliter i gången, rör om hela tiden. Lägg i så mycket mjöl att degen är mjuk och lite kladdig men lossar från skålens kanter. Lägg ugnen på 50 grader och låt degen jäsa i ugnen ca. 10 minuter. Ta ut degen och låt jäsa 30 minuter till en timme på bordet.  
Degen räcker till två plåt pizzor, kanske till och med mer om man kavlar riktigt ordentligt. 
Tips! Lägg vitlök i tomatpurén så blir den extra god!

Pizza fyllning 1

400g Maletkött
3 Paket bacon
1 Paprika 
2 st. Röd Lök
Ost, Så mycket / lite man vill ha

Krydda maletköttet med grillkrydda, vitlökspulver och ca. 0,5 msk sirap - det blir riktigt smarrigt ! Stek bacon krispig och skär i bitar. Blanda maletkött och bacon. 
Skär paprika och lök, sedan är det bara att lägga på ingredienserna! 




Pizza fyllning 2 - Min Favorit! 
150 - 200 g Skinka
150 - 200 g Kebab
1 Paprika
2 st Rödlök
Ost, Så mycket / lite man vill ha
Smetana

Här behövs inte mycket göras, lägg skinka och kebab på pizzan, Hacka paprika & lök och släng dessa ovan på. Efter att pizzan varit i ugnen spruta på smetana enligt smak. Lite ruccola passar också bra.



No comments:

Post a Comment