Saturday, May 3, 2014

Banoffee Pie

Jag har länge villa pröva det här receptet, äntligen fick jag chansen! Det är så sällan jag ids baka för det slutar vanligtvis i att jag äter allt själv, eftersom Marko undviker kolhydrater...... På lördagen hade vi grillfest och jag skulle stå för efterrätten - så Banoffe pie for everyone!




Banoffee Pie, 10-12 pers.

Botten
400g LU Bastogne Kex
200g Smör

Fyllning
Kinuski = 2 burkar kondenserad mjölk
3 Bananer

Översta lagret
0,5 l Grädde
4 msk Vaniljkräm pulver

Dekoration
Choklad




Tillredning

♥ Smält smöret och tillägg de krossade kexen, tryck ut kex-smör röran i kakformen // Jag använde en pajform. Låt svalna i kylskåpet.

♥ Skiva alla 3 bananer och lägg ovanpå bottnet.

♥ "Koka" två burkar kondenserad mjölk i ca. 3- 3,5h - Ta bort pappren från burkarna och lägg dem i vattnet, var noga att burkarna är helt nersänkta i kastrullen så burkarna inte smäller!!
Låt den färdiga kinuskin svalna innan du breder ut den på kexbottnet.

♥ Vispa grädden och just före grädden är klar vispad lägg i vaniljkräms pulvret, man kan också byta ut vaniljkräms pulvret mot vaniljsocker - men i ett recept jag hitta så stod det att grädden blir fastare såhär och jag tyckte att det lät bra - så valde att använda vaniljkräms pulver.

♥ Lägg grädden på kinuskin och dekorera med riven choklad/ kakao - enligt smak :)

Voila, Mums mums!


No comments:

Post a Comment