Thursday, October 2, 2014

October – Goals

Fr.o.m 1.10.2014 börjar min nya livsstil som verkligen kommer att fokusera på mitt välmående. Det enda jag kommer ta i beaktande i mina beslut är hur besluten får mig att må, jag kommer inte att göra ett enda beslut för att göra någon annan nöjd.
Förstås kommer jag att hålla mig till sunda förnuftets gränser, men att jag försöker lära mig att hålla mig till en hälsosam livsstil som får mig att må bra, borde ju teoretiskt inte leda till att jag sårar någon, tvärtom, om man riktigt funderar på saken.


Jag har på senaste tiden verkligen ignorerat mig själv, gjort saker som inte får mig att må bra och på det viset svikit mig själv i och med det har jag inte uppskattat mig själv. Om inte jag uppskattar / tycker om mig själv hur skall någon annan kunna göra det då? Förra meningen är kanske lite att ta i men ni förstår säkert vad jag menar.

Jag har försökt hålla mina mål realistiska, vill inte ta i för mycket i början, jag vill istället verkligen försöka ändra min livsstil, lära mig att leva på ett hälsosamt sätt, ett sådant sätt som går att följa 80-90 % av tiden.


Här kommer en lista över några saker jag skall ta tag i:

  1. Motionen
  • Börjar med en 30 day challenge, innehåller övningar du gör hemma och som med tiden blir allt mer intensiva.
  • Gå ut på ordentliga PW:n med Bamse, mer intensiva länkar än förr.
  • Morgon PW, det här är en liten risk, det kan gå käpprätt åt helvete eller kanske jag får igång det. Skulle vara skönt att ha en del avklarad innan jobbet, men jag är lite rädd för hur jag klarar av detta tidigt på morgon…
  • 1 HIIT-träning i veckan.

  1. Kosten
  • Regelbunden mat rytm, 4 måltider i dagen. + Verkligen se efter att jag äter mat med ordentligt näringsvärde.
  • Skippa ALLT godis ALLTID en tid framåt, i framtiden kan jag kanske ta upp en godisdag/vecka/månad eller dylikt.
  • Ingen FEST. 1-2 vinglas nu och då är ok, men inget festande. Alkoholen är nog en av dom största orsakerna till att jag är lite pluffsig, sommaren var ju kort sagt en enda stor fest. 

  1. Sömnen
  • 8 h/ Natt att sträva till, minimi 7 h


Jag har troligen nämnt detta tidigare men jag har verkligen läst på om hur kost- och livsstil påverkar människan, så jag vet nog precis hur jag skall göra men implementeringen och accepterande av det nya är det svåra. Jag har för någon orsak så mycket emot rutiner, genast jag känner att något blir en rutin så vill jag få det ur balans. Konstiga tankar, men hoppas verkligen att jag kan anpassa mig efter mina rutiner och få saker och ting att fungera så som det borde, jag vet ju att det är något som gynnar mig själv och människor i min omgivning i slutändan.

Psst. en riktigt bra text jag läste idag, väckte verkligen en hel del tankar hos mig! Gå in och läs här! 

No comments:

Post a Comment