Thursday, February 13, 2014

Resefeber!

För tillfället har vi planerat in hela TRE resor, två till varmare breddgrader och en upp till Ruka! En fjärde resa till Tallinn kanske också blir av i Mars!

Resa no. 1, Destination Ruka!

Vi firar vanligtvis Vappen i Ruka, det har blivit lite av en tradition, förra året var vi tvugna att avstå från resan då vi ganska nyligen hade köpt vår lägenhet. I år bär det av igen, Bamse kommer också med! Resan brukar bestå mest av fest och lite åkande nu och då, men vi får se hur det blir i år!

Saker jag vill göra i Ruka:
♥ Åka snowboard
♥ Gå ut och gå med Bamse och ta fina foton


Resa no. 2, Destination Mallorca!

Jag och Marko beställde ganska spontant en resa för två till Mallorca, S'illot. Vi fick resan billigt och bestämde oss att slå till. Det bär av den 13.5.2014 och vi stannar en vecka.

Saker som jag gärna skulle göra där är; 
♥ Besöka Safari-zoo
♥ Besöka Cuevas del Drach, underjordiska gruvor & en stor underjordisk sjö, Martel
♥ "Talayot park"
♥ Hyra en cykel och trampa runt omkring
♥ Boat trip, med en Catamaran
Men den här resan är mest för att ta det lugnt och njuta av varandras sällskap, skit i utsikterna ;)
Bildkälla // Bildkälla

Annat som jag brukar ta reda på då jag skall någonstans ( Marko tycker jag är lite knäpp) men det hör till mina rutiner, jag MÅSTE göra det, ifall jag inte gör det så kommer jag aldrig förlåta mig själv i fall det händer något.
Nödnummer: 112
Ambulans nummer: 061 + Kolla upp vart närmaste sjukhus ligger
Brandkår: 085
Polisen: 091
Strand etikett: På stränderna används flaggorna Grön, Gul & Röd. Den gröna står för OK, den Gula står för försiktighet och varsamhet. Den Röda - Hålls borta från vattnet.



Resa no. 3, Destination Kroatien!

I September bär det av till Kroatien, vi kommer att bo i Podstrana som är ca. 10 km från Split. Vi är 11 st. som kommer att åka iväg, och på resan skall vi fira Markos mammas födelsedag! Ser framemot den här resan så mycket att jag nästan spricker. Kroatien är så fint, håller redan på att skaffa en ryggväska till min kamerautrustning. Turist, javisst!

Saker som jag gärna vill göra i Kroatien:
♥ Besöka Krka Natinal Park
♥ Diocletianus palats
♥ Marjan parken
♥ Fota allt!

Bildkälla 1// Bildkälla 2 // Bildkälla 3


Nödnummer: 112 (Sjukhus)
Polisens nummer: 192
Brandkåren: 193

Det hör också till att jag övar på det vanligaste fraserna, mest för att kunna förstå i fall någon frågar något.. Själv brukar jag hålla mig till engelska så långt det går ;) Så i Maj övar jag spanska och i september skall jag försöka lära mig någon fras kroatiska.



English Translation: Travel fever, can't wait to go on all the trips we have planned for this year. 
First Ruka, our annual tradition, some snowboarding and lots of partying usually! Second Mallorca, we decided to go on a trip just the two of us, Mallorca seems like a nice destination. Third, Croatia, we are travelling with my boyfriend's family and my family and we have rented a house! This trip will be epic. I have a habit of always finding out some critical information before taking a trip, information like where is the closest hospital, where do you call for help, some commonly used sentences etc.




2 comments:

  1. De e super kiva att du har tagi upp bloggande igen juh! :D Följd dagligen me din blogg tidigare å nu får ja börja igen.:)
    H. Denkku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va roligt att höra! Ligger ännu lite på latsidan men skall fösöka vara aktivare ! :)

      Delete