Friday, April 10, 2015

Påsk i Nagu, del 1


Igen en påsk spenderad i Nagu, jag tror det här var tredje eller fjärde påsken där, det börjar bli lite av en tradition. Jag hade tänkt mig att vi skulle åka i väg hela familjen ( = Jag, Marko, Bamse & Nahkis) men bestämde mig till slut för att lämna Nahkis hemma, dels för att det var kallt, dels för att jag anade att det skulle kunna betyda problem att ha med honom, så här efteråt när jag ser på saken tror jag att det var riktigt bra övning för honom att bli hemma och vänja sig vid att vara ensam, han har inte varit mycket ensam så jag tror detta gjorde gott, och som sagt hade han skötsel och sällskap varje dag endå.



Det är alltid lika skönt att komma till Nagu, där är så tyst och fridfullt. Jag älskar att bara vara på stugan, laga god mat & bara slappa i gott sällskap. Vi startade mot Nagu på torsdagen efter jobbet, så ca. 22-tiden var vi på stugan om jag minns rätt. På torsdagen gjorde vi inte så mycket, vi laga kvällsmål och drack ett par cider / öl och gick och sova.



På fredagen vakna man pigg och kry, vi laga stort och gott morgonmål (känns stort och gott med bröd, saft och kaffe för mig, bröd är sällsynt hemma hos oss), senare gick vi på en liten skogspromenad med hundarna. Bamse kasta vinterpälsen i ”träsket” nära stugan, vattnet var iskallt enligt mig men dit hoppa han gladeligen och simma en liten runda. På fredagens meny var det pita bröd med pulled pork och coleslaw För någon orsak misslyckades vår pulled pork, men grisbiten blev god trots det, det var bara inte pulled pork.

Det är jättelätt att laga sina egna pita-bröd, och garanterat 100 gånger godare än butikens, rekommenderar verkligen. Jag har tyvärr inga bilder men här är recept till pita bröden och coleslaw'en.


Pita bröd:

 ♥ 2,5 dl Vatten
♥ 25 g Jäst
♥ 1 tsk Salt
♥ 2 msk Olja
♥ 5 dl Vetemjöl 
(eller mer om det behövs)
Tillredning,

Lös upp jästen i kroppstempererat vatten. Tillägg salt, olja och mjöl, knåda ihop till en deg. Lägg till mjöl tills degen lossar från kanterna. Låt jäsa till dubbel storlek.

Dela den jästa degen i 8 delar à Rulla till bullor och kavla ut bullorna, ca. 10-15 cm i diameter.

Ugn 225 grader, grädda ca. 12 minuter.
Coleslaw 

♥ Morot
♥ Kål
♥ Creame fraiche
♥ Majonäs
Tillredning,

Skär morot och kål, tändsticks bitar (tar en liten stund men lönar sig att göra), skär så mycket det behövs, 50% kål & 50 % morot. Lägg till creame fraiche och majonäs, 75 % creame fraiche & 25 % majonäs, förhållanden kan man variera enligt smak.

Krydda med salt & peppar.


Jag kommer lägga upp ett eller två inlägg till från Nagu, har så mycket roligt material därifrån, hoppas på att kunna åka dit i sommar igen, då är Nagu som bäst ♥

Några randoms snaps från fredagen ännu som avslutning!




No comments:

Post a Comment