Wednesday, March 5, 2014

Rutiner + Me, Sant?

Rutiner

För tillfället har jag ett enormt problem –  Jag får ingenting gjort.  Jag skriver dagligen långa listor över saker jag vill få gjort under dagen, och var eviga kväll känner jag mig lika misslyckad då jag med god tur fått en av sakerna på listan gjorda.  Jag skulle villa vara mer effektiv men varje gång gör jag något annat i stället , som har noll betydelse för mig och absolut ingen betydelse för någon annan. Detta problem har sakta men säkert tagit över alla aspekter av mitt liv, jag är som bäst världens sämsta på att städa, hålla städigt, äta hälsosamt, träna men kung i ligan på att äta ohälsosamt, dricka alldeles för mycket, lämna en helvetes röra bakom mig osv. Jag har i mina yngre år fått beröm för en stark själv disciplin men den är som bortblåst för tillfället, kan inte förstå hur jag har blivit så här.

Jag håller på att ta mig själv i nacken som bäst – biter ihop och förösker förstå att allt är inte roligt, men tyvärr så är det endå nödvändigt. Jag försöker skapa några nödvändiga rutiner.

Rutin 1: Sömnen!

Jag valde sömnen som etta för utan tillräcklig sömn är väl alla yrbollar? För att fixa detta problem sätter jag kl. 21 bort min telefon, kl. 22 stänger jag TV och börjar sova (på vardagar) oberoende vad som händer så tänker jag hålla fast i det här tills det blir en vana.


Rutin 2: Vik dina kläder

Här skulle man kunna tro att jag är två, men det här är ett sådant jävla problem för mig, mitt klädskåp ser ut som ett helvete. Jag läste nångång att man kan jämföra ordningen i hjärnan med sitt klädskåp, därför skall jag ta tag i det här, en annan orsak är att jag stryker inte mina kläder och rynkiga kläder är inte snygga.
Skåphelvetet
Rutin 3: Träningen

Gå till gymmet 3 gånger i veckan, håll fast i det med tänder och tår. Det behöver inte alltid gå bra men det är viktigt för min fysiska hälsa men, kanske ännu viktigare för mitt psyke. Jag har ett och annat hjärnspöke som behöver gymet för att hållas borta. 2 långa PW med Bamse, hoppas jag även att hinna med.


Rutin 4:

En godisdag / vecka. Jag måste få mitt godis, det är så. Men det får inte bli för mycket och förstås skall den vardagliga kosten stöda en godis dag i veckan för att detta skall vara ok. Så jag satsar på kosten och tillåter mig själv en godis dag i veckan.

Rutin 5: Bloggen

Vet inte varför det är viktigt för mig att få igång bloggen, men jag skall fan få till det. 2-3 texter i veckan, med bilder ! Win-Win = Håller svenskan min i gång och kameran het + roligt att titta tillbaka på texterna senare.

För tillfället är mitt sociala liv och mitt förhållande i bättre skick än det varit på länge, så på den fronten strävar jag att fortsätta som förr, men håller i baktanke mina nya rutiner och att det roliga ibland måste ta ett steg tillbaka för att mina rutiner är också viktiga för psyket och fysiken.

Sist men inte minst några random bilder från min instagram! 
@friidus

English Translation: I'm in big need of some routines, I just can't get things done, I write list after list but still nothing seems to happen. I just need to get my sh*t together, at the moment every aspect of my life seems to be getting out hand. So I've decided to give this some extra focus from now on. Some problems that need focus are, 1.sleep - I just do not sleep enough. 2. My closet - it's the biggest mess I've ever seen. I once read that your closet is a reflection of your brain....... So my brain must be a giant mess. 3. Working out - common I'm 26 and I'm falling apart. 4. Candy - once a week MAX. 5. The blog - make it a routin and keep a regular posting pace.

5 comments:

  1. http://16personalities.com/

    kanske du börjar lära dig själv bättre bara du tar tid och inspiration när du gör testet så ser du dig från en ny syn vinkel. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det här var faktist ett ganska bra test, skrämmande rätt resultat! Tack för tipset! :)

      Delete
  2. what's with all the bra picture selfies on your instagram? You must only wear one bra at a time. First the pink ones, now the yellow. :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. I Like my pink and yellow bra, I wear them with boring tops to bring some edge ! ;)

      Delete